Er vindt in Nederland een debat plaats over het EU-Oekraïne verdrag. Ik zou aan het debat enkele belangrijke kwesties toe willen voegen: auteursrecht en privacy. Vandaag deel 1, auteursrecht.
In het EU-Oekraïne verdrag exporteert de EU onze intellectuele eigendomsrechten wetgeving (waaronder auteursrecht), inclusief gebreken. Door opname in een internationaal verdrag wordt het bindend voor Oekraïne én voor ons.
Auteursrecht, en de handhaving daarvan, heeft een groot effect op gebruikers van het internet. Op dit moment vindt er een consultatie plaats over de handhaving van intellectuele eigendomsrechten. European Digital Rights initiative
schrijft hierover:
"Injunctions, internet blocking, blackmailing of individuals accused of unauthorised peer-to-peer filesharing -- the so-called IPRED Directive has been very controversial. Now, the European Commission has launched a consultation on the Directive (...). The consultation is of great importance not only to those working on copyright or 'intellectual property rights' in general, but in fact crucial to anyone using the Internet." [1]
Het is tijd voor hervorming. Het EU-Oekraïne verdrag laat ons echter achter het net vissen. Het verdrag bevat EU intellectuele eigendomsrechten wetgeving waardoor het een internationale verplichting wordt voor Oekraïne én voor ons. Zie
Hoofdstuk 9, pagina's 119 tot 175 (handhaving vanaf pagina 162). Zelfs zeer omstreden onderwerpen staan er tussen. [2]
Dit is een eerste klas misser, met als gevolg dat Oekraïne omstreden recht in moet voeren en in Oekraïne én de EU hervormingen belemmerd worden. [3]
Zie ook: deel 2, deel 3, deel 4.
Noten
[2] Databankenrecht is zodanig omstreden dat afschaffing overwogen wordt. Artikel 186 zou afschaffing echter in de weg staan. Rechterlijke uitspraken zonder dat de verweerder is gehoord zijn problematisch. Artikel 236(4) maakt de mogelijkheid tot een internationale verplichting. Artikel 162 maakt verlenging van auteursrecht tot een internationale verplichting.